Beetje gesetteld, woon weer op een schip :) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne Koenen - WaarBenJij.nu Beetje gesetteld, woon weer op een schip :) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne Koenen - WaarBenJij.nu

Beetje gesetteld, woon weer op een schip :)

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 Augustus 2007 | Australië, Sydney

G'day mates!

Een typisch Australische uitdrukking. Daar begin ik een beetje aan gewend te raken inmiddels. Ik ben namelijk vooral in gezelschap van Australiers en Engelsen die al jaren in Australie wonen. Ik ben nu namelijk al bijna 4 weken aan het werk op de Duyfken. (Voor hen die het schip niet kennen: http://www.duyfken.com)

Het werk is voornamelijk mensen rondleiden door het schip zoals het er in museumvorm uit ziet, en snachts ervoor zorgen dat er geen vreemde mensen aan boord komen. Dat begon als vrijwilligerswerk in ruil voor slaapplaats en ontbijt. Ik woon dus weer aan boord van een schip :). Maar sinds kort krijg ik daarnaast ook een klein beetje betaald, zodat ik niet vanwege geldgebrek ander (betaald) werk hoef te zoeken.

We hebben namelijk niet al te veel bemanning. Op dit moment hoor ik bij de 'permanent crew', omdat ik toch wel een stuk meer over t schip en zeilen weet dan de gemiddelde vrijwilliger die mensen door het schip rondleidt of snachts op t schip past. Ik was dus de afgelopen tijd vrijwel continue op het schip. Werd een beetje veel en zwaar. Gelukkig komen er steeds meer vrijwilligers bij, en kan de vaste bemanning wat vaker weg van het schip.

Intussen heb ik eens het dagelijks leven geobserveerd, en geprobeerd verschillen te spotten tussen Australie en Nederland.
- de zon is hier een stuk sterker, dus zonnebrand 30+ is echt noodzakelijk en alle schoolkinderen dragen schooluniform hoeden of petten.
- je hebt hier voornamelijk palmbomen, in het zuiden ook veel eucalyptus, maar hier in cairns vooral tropisch regenwoud en mangrove.
- veel motorboten en kajuitzeiljachten, maar heb nog nauwelijks kleine open zeilbootjes gezien.
- huizen hebben hier geen centrale verwarming.. is meestal ook niet nodig.
- smorgens vroeg wakker worden is verschillend, want de vogels die je hoort fluiten zijn anders..
- de stopcontacten en stoplichten zijn anders.
- fietsen is hier een sport, geen manier om van A naar B te komen. fietsers rijden op de weg of op de stoep, en zelfs langs de highway. En de stoep kan trouwens in een woonwijk plotseling zonder reden ophouden. dan is er gewoon geen stoep meer halverwege een weg tussen twee zijwegen.. echt vreemd. In het centrum van de stad is dat wel goed geregeld.
- een stad bestaat uit een centrum waar echt alle winkels, reisorganisaties, cafes, etc bijelkaar gepropt zitten. daaromheen heb je woonwijken, maar daar is dan ook echt niks te beleven.
- de huizen in die wijken zijn overigens bijna allemaal vrijstaand, en bijna allemaal verschillend. het fenomeen rijtjeshuis ben ik hier nog niet tegengekomen. het fenomeen flat ook niet veel. alleen in grote steden.
- er is hier ruimte! Wegen zijn breed, naast een serie rijbanen heb je vaak nog een stuk even breed als een of twee rijbanen dat alleen maar gras is, en dan pas de stoep of de oprit en voortuin van een huis.
- op de snelwegen heb je soms voor kilometers achter elkaar geen afrit, dus af en toe zijn er op de snelweg u-turn mogelijkheden: een onderbreking in de vangrail.
- in de buurt van bundaberg kwam ik heel veel onbewaakte of halfbewaakte spoorwegovergangen tegen, en zelfs veel enkelspoor.
- de trein is hier een veel minder algemeen vervoersmiddel dan in nederland. de bus wordt vaker gebruikt. en trams heb je alleen in 1 grote stad ergens in t zuiden (melbourne of aidelaid, weet ff niet welke, ben er nog niet geweest).

Maargoed, volgende keer meer.. ik moet nog koken, en ik ben al aardig hongerig.. over dagelijks leven gesproken :P

See ya!
Sanne

• 25 Augustus 2007 - 18:12

Hanneke:

(Had net al wat geplaatst..maar t komt er niet op te staan, dan maar opnieuw)

Fijn om te horen dat t zo goed gaat!! Ook dat je weer op een boot zit, echt iets voor jou natuurlijk :P!
    Hoop snel weer van je avonturen te horen!

xx Han

• 25 Augustus 2007 - 18:45

Jacinda:

Heej,

Leuk om te horen dat je lekker op een schip zit, en een leuke 'vaste' plek hebt gevonden.

xxx

• 26 Augustus 2007 - 08:46

Mieke:

nog keertje proberen, net deedtie t niet.

hee meisk, leuk datje weer op je plek zit.
    en datje de dingen van nederland en aussie weet te vergelijken, betekend datje let op de verschillen en wel degelijk geniet(!) (ookal is het miss onbewust ;P)

doegg xx mieke

• 27 Augustus 2007 - 04:49

Berta:

hey sanne!!! Klinkt allemaal weer toppie!! Wij hebben net ontslag genomen.. waren mandarijnen en sinaasappels aan het plukken in Mundubberra...samen met Roel!! Is het echt het allerkl@#$* werk wat er is en wederom hadden wij het geluk weer dat het water met bakken uit de lucht kwam vallen de laatste dagen.. gaan morgen vertrekken naar Cairns.. Daar is vast wel ander werk te vinden dan te snoeien in die bomen!!

• 30 Augustus 2007 - 11:54

Tess:

Hey daar!! Hoe gaat het met je? Voel je je weer een beetje goed? Je verhaal was weer leuk om te lezen in ieder geval en... leuk om die verschillen te lezen haha!!

kus Tess

• 06 September 2007 - 10:25

Sanne:

heeey! wat een droog filmpje haha
    leuk dat je t zo naar je zin hebt op de boot en dat je kennis over schepen nu zo goed van pas komt!! mijn studie is weer begonnen en ga op mezelf wonen! maar zal je binnekort mailen om meer te vertellen.
    heel veel plezier daar!!
    Dikke Kus Sanne

• 21 September 2007 - 16:28

Ibn:

heey s woonde je dan op een boot

• 04 December 2007 - 23:52

August:

Hi there, leuk je te lezen, en goede coupe trouwens. veel plezier
    Zoen August