Weer aan t zeilen geweest!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne Koenen - WaarBenJij.nu Weer aan t zeilen geweest!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne Koenen - WaarBenJij.nu

Weer aan t zeilen geweest!!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

04 December 2007 | Australië, Sydney

Hello hello,

Ik wil jullie weer even een update geven van mijn "reis" door Down Under.. Hoewel er van reis weinig sprake is... Ik heb eens geteld: ik ben al meer dan 6 maanden hier. Ik heb minder dan 2 maanden gereisd, 1,5 maand in de horeca gewerkt, 2,5 maand op een schip gewerkt en alles bij elkaar opgeteld meer dan 1 maand gezeild..

Nadat ik in Perth aankwam ben ik eerst een klein weekje bij Elise geweest in een suburb in Perth. (Iedereen die der kent krijgt de groeten van haar..!!) Lekker weinig gedaan, beetje films gekeken, met haar meegeweest naar der universiteit, naar t strand geweest..

Donderdag 15 november met de bus en de trein naar Fremantle gegaan (zo'n 20 km ten zuiden van Perth, min of meer ingesloten als suburb). De trein hier lijkt overigens meer op hoe de metro in nederland eruitziet, alleen dan met tapijt als vloerbedekking....!!!!
Daar werd ik van t station opgehaald door Berta!! Dus dat werd reunietje nummer 3!! Erg gezellig.. Verder een beetje door Fremantle gestruind en naar t Western Australia Maritiem museum geweest.. Waar ik erg veel Nederlandse namen tegenkwam met betrekking tot het ontdekken en civiliseren van de westkust.. Erg grappig om te zien, ik wist niet dat Nederland zo veel invloed gehad had aan die kant..

Vrijdagavond werd ik verwacht op de Leeuwin. Spannend.. nieuw schip, kende nog niemand.. Maar de sfeer zat er gelijk goed in. En ging ook voor de 2 weken die volgde niet meer weg!! Ik zat op de 4 laatste meerdaagse tochten van t jaar. De eerste daarvan was een tocht voor alle exbemanning, de bouwers, ontwerper, ex-kapiteins, etc.. Iedereen had al eerder op de Leeuwin gezeild, behalve ik. Was wel erg bijzonder! En heb echt zo snel zo veel geleerd over zeilen en het schip. Ook zoveel nieuwe mensen leren kennen, nieuwe vrienden gemaakt. Wil echt nooit meer weg!!! :(:(

4 ongelofelijk leuke tochten gehad. Vaste bemanning (captain, first mate, engineer, bosun, cook) was ongelofelijk gaaf! De vrijwilligers heel gezellig! De gasten/cursisten niet altijd. Hebben 3 groepen jongeren gehad, waarvan 1 groep van 14-jarige jongens. Die waren soms heel erg irritant. Maar toch ook wel heel gezellig.. Heb daardoor heel veel geleerd over leiderschap en communicatie!

Maar vooral veel, heel erg veel, lol gehad met de "Red-shirts". Dat is de vrijwillige bemanning die de groep leidt. Op elke reis is de groep gasten opgesplitst in 4 wachten. Elke wacht heeft een leider (Watch Leader). Je kan t vergelijken met zeilschoolinstructeurs. Alleen dit is op een 55 meter lange 3-master. En dan heb je nog Trainee Watch Leaders (zoals ik) die leren om een Watch Leader te zijn. Dan is er de cooksmate, bosun's mate en nog wat vrijwilligers.. Wat ongelofelijk gaaf is op dit schip, is dat de meeste van deze "redshirts" tussen 16 en 22 jaar oud is.. Dus een hele jonge gang!! En iedereen heeft zoveel ervaring, kent t schip, allemaal uitstekende leiders, zelfs de 16-jarigen!! Krijgen alles voormekaar met een groep jongeren van hun eigen leeftijd en zelfs ouder.

Zoals je merkt, probeer ik een beetje om die sfeer die daar aan boord heerste over te brengen.. Maar dat lukt eigenlijk niet goed. Het is gewoon onbeschrijfelijk hoe het is om op dit schip te zeilen! Want t zit em vooral in allerlei kleine dingetjes die t zeilen zo mooi maken: een hele dag zeilen zonder de motor te gebruiken, van t anker en weer op t anker zeilen; zien van dolfijnen, een haai, walvissen; zeilen door de nacht,; elke ochtend warming-up: rondjes rennen rond het dek, rek en strek oefeningen, tai chi; zien hoe de cursisten niks weten als ze aan boord komen, en aan t einde van de tocht zelf een zeil kunnen heisen en strijken (waar je gemiddeld minstens 7 mensen voor nodig heb..)...

Nou, dat is t beste wat ik ervan kan maken.. Ik ben nu net weer een paar dagen aan land. Ik loop nog steeds een beetje heen en weer te wiegen om de beweging van t schip te compenseren, wat een erg vreemd gevoel is aan land.. :P
En ik heb nu voor t allereerst eigenlijk totaal geen plan voor de komende paar weken.. Ik wil met kerst en oud-en-nieuw in Sydney zijn bij mn oudtante. Ik kan misschien meerijden met Berta, maar haar plannen zijn ook nog niet helemaal duidelijk.. dus ik ga nu de komende paar dagen bij Meg (de cooksmate op Leeuwin) thuis eens bedenken wat ik nou wil...


Dat was t voorlopig weer.. Ik wens iedereen alvast fijne feestdagen, want ik weet niet of ik daar nog aan toe kom voor mn volgende verslag.. Vast wel, maar toch bij deze alvast Fijne Feestdagen!!
Het voelt overigens heel vreemd om dat te zeggen, hier hangen ook al lang kerstversieringen in de straten, maar tis veel te warm voor kerst voor mijn gevoel, dus dat voelt allemaal erg vreemd!!

nou goed, groeten aan ieder!!
zal ook nog ff proberen wat foto's toe te voegen..
Ik kijk weer uit naar jullie reacties :):)!

Dikke knuffel...!!!!
Sanne

  • 04 December 2007 - 14:19

    Jacinda:

    Super leuk zo te horen al dat zeilen enzo. Wij zitten hier helemaal in de Sinterklaassfeer, dat zal je daar wel niet echt hebben he? Maar kan je vast dik inhalen met kers op het strand, benieuwd hoe dat is.

    Jij ook alvast fijne feestdagen.
    -xxx-jes Jacinda

  • 04 December 2007 - 16:06

    Timmie :D :D :D:

    He die (******) zeilmeid,
    Echt gaaf dat je het zo naar je zin hebt gehad! Zal wel weer even wennen worden als je bij mij a/b komt zijlen :D
    Kan je in je eentje varen .....
    De nieuwe laser is bijna klaar, dus dan kunen we allebij in een bootje......;D
    Heb der nu al zin in.
    Hier was het afgelopen we wel erg koud op het veerse meer ......
    ben benieuwd hoe de kers bij jou is....
    met een biertje op het strand zeker :d
    Hoop dat ik dan al a/b zit.

    kusjes tim
    :*

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 102676

Voorgaande reizen:

11 November 2016 - 15 Maart 2017

Sailing across the Atlantic Ocean

04 Februari 2013 - 18 Juni 2013

Research in the Dutch tropics

01 Juli 2009 - 05 Augustus 2009

Back to the era of the VOC

21 Mei 2007 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: