Getting things sorted out in Brisbane - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne Koenen - WaarBenJij.nu Getting things sorted out in Brisbane - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne Koenen - WaarBenJij.nu

Getting things sorted out in Brisbane

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

28 Juni 2007 | Australië, Sydney

Hee beste mensen!

Sorry dat jullie even moesten wachten op een nieuw verslag. Ik ben druk bezig geweest de afgelopen 2 weken.

Vanuit Port Macquarie naar Coffs Harbour met de bus. Verder naar Byron Bay. En vanuit daar een week op een surftrip geweest naar het noorden. Afgelopen zaterdag op de terugweg ben ik in Brisbane uitgestapt met 3 anderen van de trip. Ik ben nu al meer dan een halve week in Brisbane. Maar ik heb nu pas tijd voor een verhaal omdat ik eerst even tot rust wilde komen, persoonlijke mails wilde beantwoorden en lekker wilde chillen.

Dat was de samenvatting. Voor de echtgeinteresseerde lezers, of voor hen met veel tijd, komt nu het uitgebreide verslag. Wat ik waarschijnlijk wederom niet kort zal kunnen houden :-P


(Donderdag 14 juni, port macquarie)
Ik heb verteld dat ik zou gaan Whalewatchen in Port Macquarie samen met mn Israelische reisgenoot, Igal. Dat was echt geweldig! We hadden woensdag middag al geinformeerd naar prijzen, tijden, e.d. maar nog niks geboekt onder het motto, we zien wel. De volgende ochtend gingen we op de bonnefooi naar de haven om de eerstvolgende whalewatch cruise te nemen. We hadden geluk, we hoefden maar 5 minuten te wachten voordat er een vertrok.. kleine instructie over zwemvesten, en daar gingen we. En dat ging snel!!! Met 2 buitenboord motortjes van elk 225 pk.. :-P Die waren ook wel nodig, want deze cruise maatschappij gaat elke ochtend eerst kijken waar de walvissen zijn, en dan pas met gasten de zee op. Die vrij ruw was overigens. Was ik niet echt aan gewend. Toch was ik de enige die redelijk kon blijven staan zonder zichzelf klampachtig aan de reling vast te moeten houden.
En dan zie je plotseling je eerste walvis! Ver weg een stoomwolk, gevolgd door een rug met vin. Foto moment! Maar dan ben je al te laat. Het is erg lastig om foto's te maken van walvissen, ze zijn altijd maar heel even boven water. En meestal te ver weg om goed genoeg te kunnen inzoomen. Gelukkig zijn het erg nieuwsgierige dieren en wordt ons verteld dat ze meestal nog wel dichterbij komen. ZE, want we hebben inmiddels ook een 2e vin gespot. In ons geval duurde het even, maar uiteindelijk kwamen ze idd onder de boot door zwemmen. Heel mooi om te zien hoe ze onderduiken aan de ene kant van de boot, en bovenkomen aan de andere kant. Op 1 meter afstand!!!!!! WAUW. Vervolgens lieten ze ons in de verte ook nog wat sprongen zien. Helaas tegen de zon in, wat fotograferen nog lastiger maakte. maar wauw wat een ervaring!

(donderdag 14 / vrijdag 15, port m-coffs)
Na 1,5u walvissen spotten is het een anticlimax om weer op de bus te stappen, maar je kan niet overal lang blijven. En zeker niet op de plaatsen waar weinig te beleven is. De volgende plaats waar Igal en ik uitstapten was Coffs Harbour, iets groter dan Port Macquarie, maar ook niet veel te doen. Dus hebben we in de middag de kustlijn bekeken, inclusief een mooie zonsondergang met uitzicht over stad en zee vanaf het uitkijkpunt op een klif. 's avonds spaghetti gegeten en kaartspelletjes gespeeld. Igal bleek verdomd goed in het Nederlandse kwartetspel dat ik bij me had. Alleen zijn uitspraak van de woorden was belabberd.. maarja, dat was te verwachten..
De volgende dag wilde ik wel een rondje lopen rond Coffs Creek, een kleine slenk vanuit het centrum naar de zee. Volgens de informatie van het hostel zo'n 6 km. Het miezerde een beetje, maar ik dacht: een uurtje lopen, miss anderhalf uur, dat is wel te doen. Echter: de brug bleek afgesloten, dus mijn tocht duurde slechts 4 uur (!) en heb ik aan het eind bijna moeten rennen omdat ik bang was mn bus te missen. Gelukkig stopte de regen wel, en heb ik toch wat mooie foto's van de kreek. En mn bus gehaald!

(vrijdag 15, byron)
Mn bus naar Byron Bay. De meest oostelijke stad van Australie, ongeveer in het midden van de oostkust. We kwamen om 8u savonds aan in Byron. Zonder dat we een hostel geboekt hadden. Zowel in Port M als in Coffs hadden namelijk telkens wel enkele mensen van hostels gestaan, dus we dachten dat dat in Byron ook wel het geval zou zijn. En jahoor. Op 1 rijtje 8 mensen met borden van verschillende hostels!! Igal koos voor Cape Byron Lodge, omdat andere Israelische jongens die we in de bus ontmoet hadden daar ook heen gingen. Ik ging voor het gemak ook maar mee. Geboekt voor 3 nachten, want dat was goedkoper. En in Byron leek meer te beleven te zijn dan in de vorige twee plaatsen. Byron bleek een echte backpackers-, feest-, chil- en surfstad. In bijna elk hostel waar je komt leer je gelijk nieuwe mensen kennen. Dat ging in dit geval zelfs zo snel dat ik gelijk die eerste avond (vrijdag, uitgaansavond) uit ben geweest met een groepje mensen van het hostel. Twee meiden uit Duitsland en Canada, die mn roommates bleken te zijn en twee jongens uit Engeland, met wie ik 2 dagen op dezelfde surftour bleek te zitten.

Zaterdag heb ik samen met Igal Byron verkend: mooie stranden, hoge kliffen (niet handig op slippers), heuvelige bospaadjes (ook niet handig op slippers), een vuurtoren, het meest oostelijke punt van Australie, en nog meer stranden in een enorme baai. Verder die dag niet veel gedaan. Te moe van alle indrukken en het lopen op slippers. Oja, boodschappen gedaan en gekookt. En 2 Liter ijs gegeten als toetje. Want dat was een stuk goedkoper dan ijs te kopen bij ijskraampjes ed. Maarja, we hadden geen vriezer, even niet aan gedacht, dus het ijs moest diezelfde avond nog op! Heel vervelend...

Zondag was het tijd om het een en ander te regelen en een beetje te chillen. Ik heb bij een reisbureau een pakket geboekt met de highlights van de Eastcoast tussen Brisbane en Cairns. Een combinatiepakket van een paar tours, wat goedkoper is om als pakket te boeken. En daarna weer foto's geupload omdat ik dat gratis kon doen in het reisbureau vanwege mn boeking. Dat duurt echter telkens zo lang dat ik geen zin meer had om een verslagje te typen. Toen ik op het punt stond te vertrekken vroeg de persoon bij wie ik geboekt had (Leigh) wat ik nog ging doen in Byron en hoe lang ik nog bleef. Ik vertelde dat ik een surftour wilde boeken. Ik had een bepaalde surftour operator (KoolKatz) zat. gebeld, en daarna anderen gebeld om prijzen te vergelijken, maar toen ik terugbelde naar KoolKatz kreeg ik geen contact meer. Dus ik wilde nu terug gaan bellen. Ik vertelde dat aan Leigh en hij zei: ow, maar die zit al vol. Maar hij zou wel proberen me nog op die trip te krijgen. Hij zou me wel bellen als t gelukt was. Dus ik ging naar het strand om een beetje aan mn kleurtje te werken.. :-P 2 uur later wordt ik gebeld door Leigh: wil je nog steeds op de surftrip, dan kan ik em namelijk boeken? Yes gelukt! Thnx Leigh! Dus ik terug naar het reisbureau om te betalen..
S avonds nog 1 laatste biertje gedronken met Igal in The Rails, een gezellige pub met goede live music. Want de volgende ochtend ging hij door naar het noorden, en ik op mn surftrip.

(ma 18 - zat 23 juni, surftrip)
Over mn surftrip later meer. Ik ben van plan om daar een verslag over te schrijven in t engels voor het reisbureau en voor koolkatz. Het was namelijk waanzinnig gaaf! En het was de allereerste keer dat Koolkatz zo'n surftrip deed. Dat wist ik van te voren niet, maar de try-out was ongelofelijk geslaagd! Hierover dus later meer..


Op zaterdag ben ik met 3 anderen (Tory, 25j, Engelse; Saskia, 32j, Nederlandse; Linda 20j, Nederlandse.) in Brisbane afgezet. Daar ben ik nu nog tot a.s. zaterdag. Moe van alle indrukken en activiteiten en de manier van reizen, hadden we eerst allemaal wat tijd nodig om te chillen, te douchen, onze tassen een keer helemaal uit te kunnen pakken ipv alleen de bovenste spullen te willen pakken om niet alles voor 1 dag weer opnieuw te moeten inpakken.

Maandag hebben we met zn vieren een auto gehuurd en zijn we naar Australia Zoo gereden. De dierentuin van Steve Irwin! Een heel leuke dierentuin. Je kon olifanten voeren, krokodillenshows zien, koala's aaien en nog veel meer verhaaltjes horen over andere dieren terwijl ze gevoerd werden. Helaas is ie er zelf niet meer..
Woensdag zijn we naar Mount Coot-tha geweest. Uitkijkpunt over Brisbane.
Verder hebben we deze week weinig anders gedaan dan een beetje de stad verkennen, emails beantwoorden, koken en een enkel biertje drinken in een bar met nieuwe vrienden (o.a. Arnold, 19j, Vlaams) of gezellig een kaartspel spelen in het hostel onder het genot van een wijntje, of twee.. ;)


Ondertussen probeert Tory Nederlands te leren. Dat gaat vrij goed, totdat Arnold zich ermee bemoeit en Tory helemaal in de war raakt van zijn Vlaamse accent en woordgebruik. Tory heeft zich erop toegelegd om Linda's, Saskia's en mijn Engels te verbeteren waar nodig. Dat levert af en toe best grappige momenten op. Bijvoorbeeld toen zij vroeg of wij "Fairies" kennen, ofwel elfjes. Maar zij was er stellig van overtuigd dat een "Fairy" absoluut geen elfje is. Totdat iemand zo slim was om op te merken dat Nederlandse elfjes iets anders zijn dan Engelse "Elves".


Ik heb nog zoveel meer te vertellen, maar eigenlijk geen tijd meer daarvoor. Ik zal alleen nog ff de directe vraag van Marieke proberen te beantwoorden, is het hier anders dan waar ik was?
Dat is een lastige vraag. Grote steden als Sydney en Brisbane zien eruit als welke andere grote stad dan ook. Hoewel er natuurlijk wel kleine verschillen zijn en elke stad z'n eigen karakter en highlights heeft. De kleinere steden (Port m, coffs, byron) hebben eigenlijk meer weg van dorpen die uit hun jasje gegroeid zijn. Ze zijn zo groot als in Nederland een gemiddelde stad is, maar hebben functies van een dorp. Supermarkt sluit bijvoorbeeld gewoon rond 6 uur. Uitgaansgelegenheden zijn er, maar de keuze is beperkt. Echt kleine dorpen of gehuchten ben ik nog niet geweest. Je komt als je met de bus reist zo af en toe eens een eenzaam huis tegen.

Als je van stad naar stad reist zie je landerijen, weilanden, koeien, rivieren, bossen, bergen, heuvels, bergen, weilanden, bossen, etc. Allemaal een stuk groter en verspreider dan in Nederland. Maar als je een foto zou maken en de bergen in de verte weg zou denken zou het Nederland kunnen zijn op sommige plaatsen. Wat vooral verschillend is, is hoe groot het is.
Ik heb nu alleen nog maar de oostkust gezien. Als ik t me goed herinner, leeft 40% van de Australische bevolking in het gebied langs de oostkust tot 100 km landinwaarts. Ik vraag me af waar al die mensen blijven als zo'n groot gedeelte van dit gebied bergen, bossen en heuvels zijn.

Ik begin inmiddels te wennen aan het landschap, dus het wordt steeds lastiger om het te vergelijken met Nederland. Maar de meest opvallende verschillen zijn bijvoorbeeld de bomen en de vogels. Overal staan palmbomen. Ik heb inmiddels opgemerkt dat er best veel verschillende soorten zijn. De vogels zijn over het algemeen tropische soorten als kaketoes, maar ik heb ook al mussen, meeuwen en duiven gezien.

Ik probeer zo veel mogelijk te observeren van mn omgeving om te kunnen vergelijken met Nederland. Maar het is best lastig om dat vervolgens hier op te schrijven.. Ik hoop dat jullie zo toch een beetje een beeld kunnen vormen van wat ik zie en meemaak.


Ik hoop dat jullie wederom hebben genoten van mn avonturen down under. Hou dat gevoel even vast, want mn volgende verslag zal ws ook weer even op zich laten wachten. Ik vertrek namelijk waarschijnlijk zaterdag naar Noosa, om daar 3 dagen te gaan kanoen in een natuurgebied, om vervolgens door te reizen naar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld (geloof ik) voor een 3 daagse 4WD-tour. Dus ik hoop over 1,5 of 2 weken mn volgende verslag te kunnen plaatsen. Dan hopelijk met foto's, want daar heb ik nu geen tijd meer voor.. Sorry daarvoor.


Veel plezier daar in Nederland! Have fun in de zomervakantie! En voor degene die geen zomervakantie hebben: maak er iets leuks van op je werk!
Als dat niet lukt, No Worries. Dan stop je met je werk en ga doen waar je zin in hebt of je zoekt een leuke baan. Het leven is kort genoeg. Stop gelijk ook maar met plannen. De meeste plannen die je maakt veranderen toch weer.
Of althans, dat is wat ik hier Down Under ervaar. Plannen met de dag maakt het leven zoveel simpeler en minder stressvol. :D


Groeten aan ieder
Liefs Sanne

ps foto's tot en met Byron Bay staan op http://skoenen.spaces.live.com

  • 28 Juni 2007 - 13:13

    Sannie:

    heey moppie!
    wat een leuk verhaal weer! ben echt jaloers op al dat moois wat je meemaakt! veel plezier met de kano in de jungle
    Dikke Kus vanuit Muiden
    bedankt voor je mailtje ook ;)

  • 29 Juni 2007 - 07:06

    Linda:

    He meis, ja we zijn hier echt aan het genieten..Vanavond maakt Tori een heerlijk engels meal voor ons. Altijd weer leuk verhalen te lezen:-) Ik geef je hierbij ook mn site lindavandertorre.waarbenjij.nu zie je vanavond. kus

  • 06 Juli 2007 - 01:35

    Tessa:

    Hey!!

    Leuk hoor om ook jouw verhalen te lezen!! Heb je het nog steeds naar je zin? Ik zit nu ook weer in Brisbane tot zondag.

    Nou, have fun en ik spreek je snel weer!!

  • 06 Juli 2007 - 19:13

    Willemijn/karel:

    We hebben je berichten natuurlijk weer gelezen en wachten op het volgende verslag.Pap en mientje.



  • 15 Juli 2007 - 06:50

    Berta:

    Hey Sanne!!!
    Wij zijn nu ook in Bundaberg!!! Dus jij al werk? Wij gaan morgen opzoek.. zijn al bij hostels langsgeweest inderdaad maar als we via hun willen werken moeten we daar ook overnachten en dat was nu niet echt de bedoeling!! Ga je zo ff bellen, is wel ff leuk een reunie!! hihi gezellig.. Tot zo... Xie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 103057

Voorgaande reizen:

11 November 2016 - 15 Maart 2017

Sailing across the Atlantic Ocean

04 Februari 2013 - 18 Juni 2013

Research in the Dutch tropics

01 Juli 2009 - 05 Augustus 2009

Back to the era of the VOC

21 Mei 2007 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: